Три години и половина след втория албум Ceremonials, Florence + The Machine ни канят на поредното
пътешествие из душевността на Флорънс Уелч. Макар тя да казва, че заглавието – How Big, How Blue, How Beautiful, е вдъхновено
от небето над Лос Анджелис, спокойно можем да отнесем името към самата
вокалистка. Дискът потвърждава колко голяма, красива и... синя, но по-скоро в
смисъл на извънземна („Аватар”, сещате се...) е музиката на групата, съответно
и душата, от която идва. Без да пренебрегваме останалите членове: Изабела
Самърс (клавишни), Робърт Акройд (китара), Кристофър Хейдън (барабани, перку- сии), Марк Заундърс (бас китара), Том
Монгър (арфа), Ръсти Брадшоу (клавишни), феновете
знаят, че г-ца Уелч е лицето и сърцето на Florence and The Machine, което в
най-голяма степен пише и изпълнява песните. По
тях в новия албум англичанката си партнира още с Джеймс Форд, Том Хъл, Джон
Хил, Естър Дийн, Маркъс Дравс и др., а последният е също продуцент на HBHBHB, работил с имена като като Björk, Coldplay, Arcade Fire. И ако да наречем
извънземни нещата, които Флорънс прави, може да се стори пресилено, то със сигурност ги върши с артистизъм и
дълбочина, които рядко се срещат в съвременния музикален свят.

Едноименната
песен от него говори за разпаднала се връзка, която въпреки че е причинила неизбежна
болка, ще бъде запомнена като нещо красиво и нежно.
Between a
crucifix and the Hollywood sigп, we decided to get hurt.
Now there’s a
few things we have to burn
Set our hearts
ablaze, and every city was a gift
And every
skyline was like a kiss upon the lips
And I was
making you a wish
In every
skyline
Флорънс
Уелч продължава да използва метафори, символи, препратки, които всеки мо- же да тълкува по свой начин или дори по повече от един. Представянето на
внушенията от новите песни достига по-големи размери със заснемането на
поредица от видеоклипове, озаглавена The
Odyssey. Режисьор на всички досега излезли части е Винсънт Хейкок, работил
с Флорънс преди (по клиповете на Sweet
Nothing и Lover To Lover), а също
и с U2 (Song For Someone), Пол
Маккартни (Early Days), Лана Дел Рей (West Coast). Основен хореограф е
Раян Хефингтън, чието дело е известно най-вече от клиповете на Сиа Chandelier и Elastic Heart, а в последната (засега) шеста част приносът
към танците е на Холи Блейки. Одисеята е съставена от късометражни филми, обединяващи
се в цял един разказ с мотиви и сюжетни линии, които се срещат и намират
продължение в отделните глави.
Chapter
1 е видеото към What
Kind Of Man, започващо с диалог между героинята и нейния любим, които говорят за това как страданието сближава хората, за разлика от борбата. „Ами ако те създават
бедствието вътре у самите тях?”, пита тогава Уелч. Следователно, за да се измъкне
от лутанията в трудната връзка, за чието въздействие върху лирическата героиня
разбираме от текста, тя се бори срещу другия и себе си, защото само така може
да се отдели.
But I can’t
beat you, cause I’m still with you
“Oh mercy”, I
implore
How do you do
it?
I think I’m
through it
Then I’m back
against the wall
С разгръщането на мелодията се ускорява
и пулсът на сърцето, който се усеща сякаш в отмерващите ритъма барабани. За да
създаде песента, Флорънс споделя, че групата експериментира с ново звучене, включващо няколко пласта китарни звуци. What Kind Of Man е вдъхновена от нейни бивши взаимоотношения, „ където
мърдаш напред-назад заклещен и се питаш ‘Защо продължаваме да си го
причиняваме?’”, както изпълнителката сама казва пред списание Billboard. В края на
клипа, където присъства водата с пречистващата си сила, разбираме, че героинята намира емоционално, а и физическо спасение
– изход от катастрофата в началото на видеото, материализация на вътрешното
бедствие.
След опустошителните чувства
идва ред на успокоението и размисъла в St Jude. Песента,
избрана за Chapter 2,
разказва за любов между двама, сравнявана с война, в която и двете страни
губят, както и изборът на заглавие подсказва – св. Юда е патрон на изгубените
каузи. След края на бурята и отношенията, героинята се опитва да извлече от
загубата урок и да осмисли значението на случилото се.
And I’m learning, so I’m leaving
And even though I’m grieving
I’m trying to find a meaning
Let loss reveal it
Let loss
reveal it
В
клипа отново откриваме множество символи, сред които изгревът – ново
начало и надежда за ново Аз, което оставя старото и го гледа отстрани. Въпреки
атмосферата на меланхолия по миналото, героинята/ Уелч не се е изгубила, а просто търси.
Със свечеряването и дъжда
сегашната Флорънс се връща назад към саморазрушителното си Аз. Ако следваме
сюжетната линия за приключилата връзка, то в Ship To Wreck (Chapter 3) героинята започва
да изпитва угризения за тогавашното си поведение, което вероятно e повлияло на развоя на събитията и на това корабът, тоест любовта между двамата с партньора й, да се
разбие.
And ooh, my love, remind me, what was
it that I said?
I can’t help but put the earth around
me, to make my bed
And ooh, my love, remind me, what was
it that I did?
Did I drink too much? Am I losing
touch?
Did I build a ship to wreck?
Причината за зададените въпроси от героинята към любимия от
една страна може да е чувството, че тя самата има вина, но от друга – за да
разбере какво наистина се е случвало, докато не е била на себе си. В текста се
споменават приспивателни и въображаеми образи, а освен с тях, тя се бори и със
своето Аз от миналото, като отново виждаме Флорънс срещу Флорънс. Изпълнителката
признава, че сингълът е свързан със случай, когато домът й е пострадал по време
на парти, а тя, пияна, е избързала пред някого с думите „Обичам те”. Клипът е
заснет на същото това място, а именно къщата й в Лондон.
Следващото поред видео
обединява две песни – Queen of
Peace и Long and Lost. Първа- та започва с разказ за спечелена битка, където
обаче загива кралският син, което я обезначава. По-нататък тази история е използвана
от героинята за паралел към любимия човек, с когото въпреки че излизат от своите
отношения като победители, със загубата на нещо между тях той се е затваря в собствена
крепост, която героинята смята да превземе, но бива отблъсната от него.
Like the stars chase the sun
Over the glowing hill, I will conquer
Blood is running deep
Some things never sleep
Видеото въвежда по-различен
сюжет от видения досега – виждаме Флорънс и любимия като деца, чиито семейства
враждуват. Дори когато двамата порастват и се женят конфликтите между фамилиите
не спират. Въпреки усилията на „кралицата” да ги помири тук тя окончателно губи и е отведена от семейството си надалеч. Желанието й да остане,
тъгата заради загубата и разстоянието между нея и любимия човек, мислите дали
няма да е късно да се върне при него отново някога са изразени в Long
and Lost и проличават в клипа на песента. Преди самото й начало,
както и в края прозвучава поема, която според източници Флорънс пише във връзка с цялостното
послание на Chapter 4 и 5, снимани на
остров Ийстдейл, Шотландия.
Видеоклипът приключва с
протегната нагоре ръка, вероятно желание за свобода, а с този жест започва и
продължението – Delilah (Chapter 6). Както личи
и от заглавието, в текста са използвани елементи от библейската притча за
Далила, която предава Самсон на фелистимците, отрязвайки неговите коси, където
се криела силата му. Тези образи в песента са съответно героинята и любимия й,
но и на места биват разменени. Мъжът в началото на клипа проповядва как за да
прости на останалите и да ги обича, човек първо трябва направи това със себе си
– през същото е изправена във видеото и Флорънс. След като най-накрая вижда
лице в лице своето Аз от неспокойното минало, разбира, че не то я определя и трябва
да го остави зад себе си. Осъзнала това и напускайки мястото, тя е вече
свободна. В кадрите накрая виждаме секунди от клиповете на How Big, How Blue, How Beautiful и What Kind Of Man, а с най-голямо значение е частта точно преди сблъсъка на
колата в Chapter 1. Разликата е, че тук не се случва катастрофа. Логичното
обяснение би било, че след прошката и оставянето на миналото назад, фаталните
последици са предотвратени.
Така в
творчеството си Флорънс Уелч преминава през хаоса, за да (пре)подреди
своята вселена. Не само те кара да усещаш, но и да се вглеждаш, мислиш и
тълкуваш, за да наместиш парченцата от пъзела, защото произведенията на групата
не са за бърза консумация. С използването на набор от изкуства е създадено
нещо, което не би му отивала дума, по-слаба от шедьовър. А дали
аудио-визуалната одисея ще продължи, предстои да разберем. Дотогава продължаваме
с интерпретациите на останалите песни от албума.
0 коментара:
Публикуване на коментар