Всеки
привлечен от журналистическата професия вероятно изпитва интерес и към продукциите на подобна тематика, затова „Спотлайт” се нареди начело на списъка с
най-очаквани от мен заглавия още с първия трейлър, излязъл през лятото. Филмът достигна до българските екрани няколко
месеца след презокеанската си премиера и малко преди обявяването му от Американската академия за най-добра лента и такава с най-добър сценарий.
Филмът
разказва за отличения с „Пулицър” екип от разследващи журналисти ‘Spotlight’ към вестник ‘The Boston Globe’, който след едногодишно разследване в началото на 2002 г. изобличава
десетки свещеници в сексуално насилие над малолетни. Проучването сочи, че подобни
случаи датират десетилетия назад, но повдигнатите обвинения не водят до
по-нататъшно развитие заради парични споразумения между църквата и семействата
на жертвите с участието на адвокати. При опитите на всяка цена да избегне
скандала религиозната институция в добрия случай премахва провинилите се
служители, а в лошия ги премества от една епархия в друга, което от своя страна
води до растящ брой жертви на тормоз. И в двете ситуации моралната пасивност на
всички замесени струва скъпо и води до разрастване на проблема не само на местно,
но и на национално равнище.
Макар
Холивуд да обича екранизирането на действителни истории и героизирането, в
„Спотлайт” превесът на първия аспект е категоричен, оставяйки на зрителите сами
да окачествят видяното. Филмът обективно и с усещане за документалност
разглежда последователността от събития, които водят до подреждането на пъзела
при разследването. То обаче не преминава без емоционално рефлектиране върху
работещите по случая, засегнал две от институциите с най-голямо социално значение
– църквата и съда, които се оказват в разрез със собствените си мисии и
ценности, злоупотребили с разполаганата от тях власт. На дневен ред пред журналистите
от „Спотлайт” дори не стои въпросът дали да използват своята по възможно
най-добрия начин в полза на обществото, противопоставяйки се на статуквото.
Конфликтът не е свързан с това дали изобщо да извършат нужните действия, а
докъде са готови да стигнат в името на каузата, въпреки изпитанията и товара, съпровождащ разбиването на собствените представи и
тези на околните относно религиозните служители, а оттам и разклащането на
вярата из основи.
За
възпитаните и живеещи в традициите на католицизма разкритията са особено
потресаващи, но именно мащабите на явлението и провокираното изумление, гняв и неприязън
у разследващите служат като двигател за намиране на доказателства и
нарушаването на мълчанието пред обществеността. Сензациоността на новините и
конкуренцията в бранша са бегло засегнати, колкото да бъде показано, че не те
са водещият мотив на екипа в действията му, а хуманният аспект и осъзнаването
на проблема в дълбочина. Последните сякаш се разбират от само себе си, защото
филмът не изследва гласно основните подбуди, но въпреки обраността на образите
през повечето време, умело е уловена и изобразена загрижеността на всеки от
тях.
Имайки възможността
да общуват с реалните личности на историята, актьорите старателно се възползват
от това предимство, което си проличава в напълно убедителната игра. Тя е
подплатена със сценарий, представящ персонажите и дейностите им детайлно и в
естествената им среда, неспестявайки съпътстващите професията рискове, подходи и
процедури, включващи неуморни и напрегнати проучвания, разговори и срещи. Те същевременно
са представени динамично и без опасност от доскучаване, увличайки зрителя в
стъпките по пътя към истината. Звездните изпълнители на ролите действат като
добре смазана машина без да е вложен предварителен замисъл или допълнително
усилие за нечие доминиране над останалите. Впечатление все пак прави класното
изпълнение на Стенли Тучи, дълбоко потопената в образа си Рейчъл МакАдамс и преминаващият
през най-голям емоционален диапазон Марк Ръфало, като кулминацията на неговото
изпълнение въплъщава целият смисъл на поетото от журналистите начинание. Сдържаният,
но уверен персонаж на Лив Шрайбър – току-що назначеният във вестника главен
редактор Марти Барън, чужд на местната бостънска общност и католическата
религия, е персонажът, чрез който проблематиката е изведена не само на
национално, но и общочовешко ниво.
„Спотлайт”
ни връща към есенцията на журналистиката през призмата на практикуващите я,
които не са нито герои, нито мъченици, а обикновени хора, използващи в помощ на
такива като тях необикновената си четвърта власт. Стоящите в основата на
професията идеи за обществена отговорност и нуждата от осъществяване на промени
се коренят в действията на екипа, който служи за пример не само на колеги от съсловието,
но предоставя на останалите извън него урок по упоритост и кураж. Въпреки че не
всеки разполага с трибуна, където неговият глас да бъде чут, мълчанието трудно може
да бъде оправдано, когато нарушаването му би могло да спаси не една съдба.
0 коментара:
Публикуване на коментар