През последните години канадецът
Жан-Марк Вале печели признанието на критиката с филми като „Клубът на
купувачите от Далас” и „Моето приключение в дивото”. След успешната си работа с
имена като Матю Макконъхи и Рийз Уидърспуун, под негова режисура в главна роля
застава още един любимец на публиката – Джейк Гиленхал.
Протагонистът в „Разрушение” на пръв
поглед би бил типичен представител на успелия съвременен американец – богат инвеститор, носещ кюстюм и куфарче, с офис, откъдето
се разкрива прелестна гледка към Ню Йорк, на няколко километра от който обитава
стилна къща заедно с чаровната си съпруга. Животът на Дейвис Мичъл е изграден
като по уравнение, чиято формула обаче се оказва сгрешена, тъй като резултатът
не му е донесъл положителни чувства. Отрицателни сякаш не изпитва и след
смъртта на жена си Джулия (по-скоро
символичен образ на Хедър Линд). Противно на общоприетото,
вдовецът не е видимо съкрушен след загубата, както останалите близки. Така персонажът
прави крачка извън рамките на стереотипа, подготвяйки ни за нещо необичайно.
Той също започва с осмислянето на себе
си и своя житейски път, определян от появилите се удобни обстоятелства, вместо
от самата воля и сърце на Дейвис. Начинът, по който банкерът започва да се
разтоварва, е показателен за нуждата от естественост и близост – вместо имейли,
той изпраща собственоръчно написани оплаквания до фирмата, чиято автоматична
машина го лишава от пакет ‘M&M’s’
в болницата, където издъхва жена му. Като средство за израз и дори терапия, в
писмата Мичъл включва не само недоволството си от обслужването, но и
неудовлетвореността от живота. Така отговарящата служителка от съответния отдел
осъществява контакт със злополучния клиент, докосната от споделеното и готова да
бъде слушател. Карън Морено е изиграна от Наоми Уотс, чийто образ не е
разработен до степен, която й дава възможност да изпъкне. Въпреки това
англичанката се справя убедително като нестабилна майка, опитваща се да
възпитава сина си.
Емоционалните проблеми между Карън и
Дейвис са пресечната точка, откъдето тръгва тяхното приятелство, което
благодарение на сценария не прераства в нещо повече, придаващо предвидимост и
мелодраматичност. А и Уотс и Гиленхал не изглеждат като правилното дуо за
такава химия, но и не е нужно, защото отново приятелска, само че по-ярка и
важна е тази между актьора и по-младия му колега Джуда Люис, който играе сина
на Карън. Странностите на Дейвис и Крис, събрани заедно, запалват бунтарска
искра за малки приключения, помагащи на двамата не само да намерят връзка с
някого другиго, но и път към себе си. Ролята на преждевременно пораснало дете с
увереност и стил на рокзвезда е органично овладяна от дебютанта, който дава
заявка за обещаващо бъдеще в Холивуд.
Колкото до Гиленхал, настоящето му е
повече от успешно – наборът му от разнообразни превъплъщения, последни от които
са впечатляващите трансформации в „Лешояда” и „Обратен гард”, го утвърждават
сред най-талантливите имена от своето поколение днес. На подобен фон от
персонажи, този в „Разрушение” не изглежда да е предизвикателство, но всъщност
точно в ограничеността откъм емоции проличава талантът, с който актьорът успява
едновременно при запазване на сдържаност и хладнокръвие да направи образа си пълнокръвен
и интересен. Подобно на чужденеца на Камю, Дейвис разглежда битието си като
механична поредица от дейности и събития, в която е по-скоро отдалечен
наблюдател, отколкото жизнен участник. Преосмислянето на собственото съществуване
е събудено от мисълта, че нещо при мъжа не функционира правилно, затова той
прилага буквално съвета да събори всичко на части, за да разбере къде е проблемът.
Метафоричното разрушаване на живота, който иска да изгради наново, е физическо пренесено
върху куп предмети и стига до самата му къща. Налудничавото поведение,
придружено с прямост, която ту предизвиква възхита, ту преминава в нетактичност
обаче не отблъсква, а даже очарова. Независимо дали размахва инструменти, или
танцува насред улиците, демонстрираната неподправеност и чиста радост при тези
действия заедно с почти детското любопитство и невинност правят персонажа симпатичен
и близък до зрителите.
„Разрушение” борави с алегориите по
доста явен начин, а събитията му са с малка вероятност за сбъдване в действителност,
но компонентите, обединени в цялостно обаяние благодарение на Гиленхал, е това,
заради които филмът си струва. На тъжните събития в човешкия живот е погледнато
с хумор и ирония, но не липсват и моменти, които връщат на земята и
предизвикват сълзи – най-вече тези с участието на родителите на починалата, в
чиито роли са Крис Купър и Поли Дрейпър. Меланхолично забавяне на няколко пъти
е предотвратено от динамиката на монтажи, които
ни качват на скоростно влакче. При други условия филмът би се превърнал в
потискаща драма, но катарзисът всъщност е осъществен по свеж и по-малко болезнен
начин, преживян със симпатични особняци, които показват, че е в реда на нещата
понякога да не се чувстваш в ред.
0 коментара:
Публикуване на коментар