През
съвременния период на българското кино биографичните филми са рядкост, особено
когато става въпрос за популярни фигури, допринесли за българската история и
култура, сред които е певицата Леа Иванова. „Десетилетия преди ‘89-та година много български
режисьори са се опитвали да направят игрален филм за Леа, но е било много
трудно. По някаква случайност накрая аз застанах и го направих. Това е нашият
прочит на един много сложен живот на двама велики музиканти“, сподели
режисьорът на лентата „Пеещите обувки“ Радослав Спасов по време на софийската й
премиера в Зала 1 на НДК в рамките на „Киномания“.
Въпреки използването на реални
събития Спасов още преди това твърди, че филмът не е биографичен и показаното
на екрана не се ангажира с документалност.
За това е знак и промененото име на главната героиня – Лиа, с което създателите
се освобождават от спазване на пълна достоверност. Така вдъхновената от реални
лица продукция се превръща в обобщаващ разказ за трудностите, които поставят на
изпитание хората на изкуството в усложнената социална и политическа обстановка
на тяхното време.
Историята
от лентата се развива в няколко последователни периода, всеки от който
разполага с отделна актриса в образа на Лиа. В черно-бели кадри първо виждаме
героинята като дете, докато научаваме за семейството, откъдето е наследила
артистичния си дух, и особения й характер още отрано. След малката Киара
Столарски ролята се поема от Донна Бангьозова като Лиа в младежките й години.
На екрана дързост и упоритост се редува на моменти с плахост от стъпването на
нова сцена и терзанията около първата любов с музиканта евреин Леон Алфаса,
изигран от Александър Алексиев, от когото ревнува влюбеното в Лиа десетгодишното
момче. Александър Иванов като малкия Еди Казасян има само няколко реплики през
цялото си екранно време, но присъства с очарователна и дори зряла изразителност
и едновременно по детски чисто излъчване. По-късно порасналият пианист успява
да впечатли вече зрялата Лиа, а разликата в годините им не личи толкова
физически, колкото е изградена с неговото младежко обаяние на фона на нейната увереност
и инициативност.
Така
Юлиан Петров и Рая Пеева се допълват взаимно и изграждат правдоподобно
отношенията на героите си. Актрисата от Младежкия театър изиграва блестящо Лиа
в най-сложния й и динамичен период, който включва престой в
трудово-възпитателно общежитие, вербуване от страна на Държавна сигурност,
завладяване на европейските сцени, конфликти с властта и нейния партньор
кариерата и живота. Рая Пеева скача стремглаво в кожата на джаз легендата и
пресъздава енергията й с маниер, дрезгав глас и широка усмивка, заради която е
достатъчно да осъзнаем попадението в приликата. Макар и леко преекспонирано на
моменти, сценичното поведение по-скоро цели да покаже жизнеността на
изпълнителката, за която се смята, че е първата у нас, която танцува докато
пее.
Последният
по хронология тандем, който се превъплъщава в звездната двойка, са Ернестина
Шинова и Борислав Чучков. Състарени, те представят образите, на които
продължават да бъдат поднасяни изпитания въпреки натрупаната с годините умора и
тъга. Напредналата възраст на персонажите всъщност е най-силен начин за
разглеждане на отношенията им, които след успешните им години устояват на
нейните здравословни проблеми и неговата невярност. Макар в началото филмът да
задава композиционна рамка с побелелия Казасян, разглеждащ досиета от ДС, които
повдигат съмнение относно жена му, властта не се превръща в толкова натрапващ
мотив, както е във „Виктория“ например. Фигурите на властта и налаганите
ценности отново са иронизирани, но тук главната героиня не се обявява като противник
на режима, който да я отблъсне от България, а дори засвидетелства обичта си към
родното, от което обаче не търси отплата.
Така
в основата на лентата стои любовта, която не очаква нищо материално в замяна. Партията
осъзнава влиянието на изкуството, с което си служи Лиа, но не може да ограничи
друго нейно оръжие, което й дава сила през целия й нелек път – обичта към човека
до нея, музиката и живота. Би било тъжно да се каже, че главната героиня е
изправарила времето си – по-скоро то е закъсняло на територия, отредила несправедлива
съдба на още колеги. Известна доза въздействие се дължи на това, че филмът
насочва внимание към реална личност, за да й отдаде поне малко от признанието,
което е заслужавала. Лентата успява да балансира между показаните исторически
събития, локации и подтеми, а меките цветове на екрана допринасят за ретро духа
на епохата, пресъздадена от дрехи през документи до филмови плакати. Без
претенции за мащабност и фактологична точност „Пеещите обувки“ разказва по
топъл начин една необикновена история, в чиято основа се намира
най-обикновеното и естествено човешко нещо – обичта. Подобен резултат е трудно
да не се обикне.
0 коментара:
Публикуване на коментар