понеделник, 28 декември 2015 г.

Фералните хора - несоциалните животни


Кадър от Tarzan the Ape Man, снимка: https://commons.wikimedia.org/wiki

Още през IV век пр.н.е. Аристотел е казал, че човек е социално животно.  Хората не са само продукт от еволюцията на биологическия си вид, а и резултат от формирания социогенезис, който се заражда в комплекса от процеси на мислене, труд и общуване. Когато едно дете попада и израства в дадена среда, то неминуемо приема и възпроизвежда нейните белези без значение каква е тя. Младите индивиди усвояват речта заедно с други елементи от езика, както и социални умения чрез комуникацията с членовете на семейството. Обикновено. Не и в случаите, когато вместо да бъдат отгледани от своите родители, деца израстват сред диви животни. Не става въпрос само за герои от световната литература като Маугли („Книга за джунглата”, Ръдиард Киплинг) и Тарзан („Тарзан, храненикът на маймуните”, Едгар Райс Бъроуз), или легендата за основателите на Рим - братята Ро- мул и Рем, откърмени от вълчица, а за реални случаи, в които по една или друга причина малчугани растат далеч от присъщата им човешка среда.

Капитолийска вълчица – етруска бронзова статуя, вдъхновена от легендата за Ромул и Рем, снимка: Wikipedia.org

За съжаление, действителността не съвпада с красивите представи, създадени от фикциите. Примерите в тях са за хора с нормален за възрастта си интелект, способности и усет, докато индивидите в житейски ситуации са с много слабо развити социални умения или изцяло липса на такива. Първите сведения за явлението ферални хора (от лат. ferus – диво, или fera – диво животно) датират от XIV в., когато в Германия във вълче леговище е открито момче на седем години. Към края на XVIII в. са събрани данни за стотина подобни случая както от Европа, така и от далечна Индия, а в по-голямата им част става въпрос за деца, растели сред вълци или мечки. В повечето описания, независимо от възрастта на индивидите, се срещат едни и същи общи характеристики – ходене на четири вместо на два крака, отсъствие на говорни умения, но за сметка на това силно развито обоняние и слух. През 40-те години на XX в. The American Journal of Psychology класифицира представителите на феномена в три групи: деца, живели сред дивата природа в пълна изолация; такива, съществували в същите условия, само че сред диви животни; деца, обречени на изолация заради психически болни хора.
Към първата графа може да се отнесе случаят от XVIII в. на Петер от Германия. Детето оцелявало само сред природата, ловейки птици, а освен тях се хранел с плодове и зеленчуци. Благодарение на тогавашния английски крал Джордж I, момчето е изпратено в Лондон, където за него започват да се грижат лекари. Петер доживява до 68-годишна възраст и успява да премахне предишните дивашки навици, но така и не успява да развие нормална реч. Подобна е съдбата на Виктор,  открит около 1797 г. от ловци в областта Авейрон, Южна Франция, разглеждан като пример за човек в примитивно състояние. Първоначално е смятан за глух, тъй като не реагирал на близки до него звуци, но по-късно станало ясно, че успява да различава най-малките шумове зад гърба си. След проучване от страна на специалисти се оказало, че навлизащото в пубертета момче не усеща топлина или студ, защото тялото му постоянно е било изложено на външни условия, за което свидетелстват и белезите по него. Младият учен Жан Марк Гаспар Итар се заема с грижите и обучението на детето, което той кръщава Виктор, а съжителството помага на юношата да усвои повече поведенчески модели, отколкото словесни изрази въпреки многото опити в последната насока. Необикновената история е екранизирана от режисьора Франсоа Трюфо във филма „Дивото дете” (L'Enfant sauvage), където той самият играе ролята на Итар.
                     Кадър от „Дивото дете”, разказващ историята на Виктор 

Характерен за втората група пример е този за две индийски момичета, намерени от тамошен свещеник във вълча бърлога през октомври 1920 г. Преподобният Джоузеф Сингх, който бил и управител на местното сиропиталище, кръстил 8-годишното дете Камала, а това на около 3 години – Амала. Според неговите записки двете имали поведение, подобно на вълците, сред които били израснали – движели се на четири крака, оставяйки си наранявания, не можели да говорят, а виели, ядели сурово месо, дори посягали да драскат и хапят хората, които се опитвали да ги нахранят, като момичетата дори не показвали други чувства освен страх. Амала умира от бъбречна инфекция година след раздялата си с дивото, а след смъртта й Камала показала някои подобрения, като свикнала с компанията на хора, научила се да ходи изправена и да борави свободно с петдесетина думи. Така тя доживява до 17-годишна възраст.
Случаят на Оксана Малая е съвременен и затова още по-фрапиращ. Родената през 1983 г. украинка е била неглижирана от родителите си алкохолици, а на 3-годишна възраст заживяла в кучешка колиба на двора, усвоявайки поведение и навици, присъщи за кучетата – лаене, ръмжене и драскане. Момичето било на седем години, когато властите я открили и изпратили в дом за умствено изостанали деца. След няколко години специализирана терапия и обучение въпреки ниското си интелектуално ниво, което най-вероятно няма да претърпи развитие Оксана, се научава да говори в норма и се грижи за животни към фермата в одеска клиника. 

Оксана Малая 

Отнесен към третата група може да е 7-годишният Ваня Юдин, чиято майка не комуникарала словесно с детето, а според източници го третиралала като птиците, които отглеждала в двустайния си апартамент. Момчето общувало само с пернатите, а според социалните работници, проучващи случая отпреди няколко години, животните се превърнали в ролеви модел за него. Ваня копирал несъзнателно видяното поведение – например, когато се почувствал зле, защото никой не го разбира, започвал да маха с ръце подобно на пърхане с криле. Момчето бива настанено в приют, като се очаква психотерапевтичната помощ да даде резултат.
Откриването на някои от тези деца и последвалите действия към тях не във всички случаи се отразява благоприятно, дори обратното. През XVII и XVIII в. те били показвани по панаири и други събития, което предизвикало стрес заради новата среда, а някои се разболели от промяната в храненето. Тези последици довели до спорове в научната област относно начина на живот, който би трябвало да водят фералните хора. Едни смятали, че е по-добре да бъдат оставени в средата, в която са свикнали, а други – че е възможно да бъдат възстановени социалните им умения в нормално човешко обкръжение. Продължително време вторите не можели да се примирят с това, че създанията не показват подобрение, и някои намирали обяснение във вродени, но всъщност несъществуващи у фералните деца физически или умствени затруднения. За щастие, с развитието на науката можем да почерпим информация от открития и доказани становища, свързани с развитието. В наши дни е вече известно, че първите години от човешкия живот са изключително важни за формирането на говорни навици, определящи в огромна степен интелектуалното равнище. Освен език до тригодишна възраст индивидът оформя базисни човешки способности като интелект и такива, свързани с емоционалната интелигентност – воля, съчувствие и др. Умственото развитие по това време зависи от контактите и взаимоотношенията с околните, с чиято помощ се натрупват преживявания и се осъществяват познавателни процеси. Следвайки тази логика, възпроизвеждането на животинското поведение, на което са станали свидетели децата в своята ранна възраст, е съвсем естествен резултат. За тях то е станало норма, без да осъзнават, че произхождат от друг род – човешкия. Нещо повече – в случая на Петер и Виктор според специалистите е липсвало каквото и да е отношение към сексуалността и принадлежността им към един от двата пола. Извън средата на себеподобни феранлите хора не са имали възможност да направят разграничение между женските и мъжките индивиди. Това веднага отпраща към тематиката за определянето на половете и сексуалността – освен биологично, то в голяма степен зависи от възпитанието и културата на даденото общество.

                                 Снимка: https://commons.wikimedia.org/wiki
Въпреки неяснотите в началото на някои случаи и противоречията около тях, те доказват едно – оптималното развитие на един индивид започва от най-ранна детска възраст и зависи от отношението към него и обкръжението му, а липсата на нормални грижи нанася пагубни поражения. Комплексът от външни обстоятелства като сигурност, среда, движение, храна дефинират до колко човек ще може да развие своя потенциал, за да води по-нататъшен пълноценен живот. Затова и родителството е една от най-отговорните задачи, отнасяща се не само до правото на възпроизводство, което притежаваме като човеци, но и до разумното третиране и възпитаване на такива – именно това различава нашия вид от животинския.

              Снимка: pixabay.com

За материала са използвани факти от Washington.edu, Listverse.com и Wikipedia.org.

0 коментара:

Публикуване на коментар