сряда, 30 декември 2015 г.

"С лице надолу" или трудният път към спасението


След мистичните търсения в „Островът”, Камен Калев отправя поглед към един от социалните проблеми на нашето съвремие, какъвто е трафикът на хора. Съвместната продукция на България, Франция и Белгия „С лице надолу” надниква зад кулисите на статистиката, според която нашата страна се нарежда на челните места по износ на проституиращи в Европа. Вдъхновена от истински случай, лентата не спестява белезите на действителността, а ги поднася правдоподобно чрез историята на героите.


Снимка: www.facebook.com/tetebaissee

За нелюбителите на чалгата още първата сцена действа като шамар, срещайки ни отблизо с участниците в купона, където се пее за правенето на милиони, а после и със заработващите ги в бекстейджа, които сключват подземни сделки. Навръщане в страната си партньорът на сънародниците ни – французинът Сами, е задържан на летището и не му остава по-добър избор от това да съдейства на полицията като информатор. За целта е нужно да стане част от канал за трафик на проститутки, минаващ през България, и по този начин да стигне до ключовите фигури в този бизнес. Точно като такъв се възприема проституцията от хората, свързани с нея – случаят на Елка, чието място в бранша е уредено от собственото й семейство, не прави изключение. 16-годишното момиче от ромски произход води към тези, които дърпат конците, но и кара Сами да потърси изход от матрицата. Мелвил Пупо в главната роля няма типичния гангстерски вид, което и помага на зрителя да го усети по-близък до ежедневието си. Контрастът с останалите мутри, липсата на каквато и да е предистория за героя, както и по-нататъшните му действия навеждат на мисълта, че престъпният свят не е неговото място, а с подобно осъзнаване мъжът може да помогне и на още някого да се измъкне от калта. Това би могло да бъде сред вероятните обяснения за опитите му в тази насока, които са на пръв поглед без видима мотивировка и създават впечатление за лутане и отдалечаване от отправна и крайна точка в неговата мисия. По пътя на изпълнението й Сами почти необяснимо клони ту в една, ту в друга посока, но поставя в центъра Елка, стараейки се сякаш със спасението й да осигури собственото си изкупление. Младата Сехер Набиева със своето убедително излъчване и органична игра е голямата находка, начело на останалите непрофесионалисти, сред които са Сунай Сюлейман в ролята на Ухото и Лидия Колева – сводницата Снежана. На тях екипът попада случайно въпреки организираните кастинги в продължение на две години.

Снимка: www.facebook.com/tetebaissee

Почти документалният подход, а именно включването на гетата като автентични локации заедно с хората, живеещи там, както и умелата режисура, която си личи в работата едновременно с професионалисти и такива, заставащи за първи път пред камера, са най-големите предимства. „С лице надолу” използва криминалната основа, някои екшън и трилър елементи, но въпреки потенциала за задълбочено разглеждане на персонажите и представените проблеми, сценарият криволичи и отива в друга посока – тази на социалната драма, която показва реалното състояние на нещата.

Снимка: www.facebook.com/tetebaissee

0 коментара:

Публикуване на коментар