събота, 27 февруари 2016 г.

„Джой” за борбите и победите, които не предполагаме, че ни предстоят

След „Наръчник на оптимиста” и „Американска схема”, „Джой” е третият проект на Дейвид О. Ръсел, събиращ на снимачната площадка Дженифър Лоурънс, Брадли Купър и Робърт Де Ниро. Режисьорът и сценарист не изневерява на стила си за пореден път, поставяйки отново повече акцент не върху сюжета, а на персонажите, обгърнати от неспокойна камера и ретро саундтрак.


Не е трудно за зрителя да повярва в героите от лента на О. Ръсел, имайки предвид яркостта им и контекста на взаимоотношенията, с които той ги поднася пред погледите ни. Характеристиката при Джой започва от детството, където я виждаме като изобретателно момиче, творящо с въображение и радост, която сякаш присъства съдбоносно в името ѝ, но не се задържа достатъчно дълго, за да я видим и като щастлив възрастен. Въпреки светлото бъдеще, което би я очаквало, порасналото момиче се оказва разведена с две деца домакиня, чийто бивш съпруг обитава подземието на къщата, която тя споделя със своята майка и баба. Между грижите за семейството, работата като администратор в авиолиния и счетоводител при малкия бизнес на баща си, Джой едва намира време за себе си, камо ли за осъществяване на заровените в чекмеджето мечти.


Атмосферата на почти всепоглъщаща реалност обаче е разредена със сюрреалистични сънища, спохождащи главната героиня, които целят да я събудят от нейната собствена креативна хибернация – те я поставят в сапунените сериали, към които е пристрастена майка ѝ, и кореспондират както с житейската роля на Джой, както и с това, което изглежда също толкова абсурдно, но се заражда в собственото подсъзнание – средностатистическата претоварена американка да се върне към това, което прави с най-голямо удоволствие, израствайки до успешен и разпознаваем предприемач. „Вдъхновен от историите за смели жени”, както се съобщава в началото му, и най-вече действителната личност на бизнесдамата Джой Мангано, филмът проследява създаването на почистващия Miracle Mop, но всъщност е доста повече от това – той е за измайсторяването на собствени пътища, по които животът ни да поеме, и чудесата, на които въпреки всичко сме способни.


Налага се обаче първо да изтупаме насъбралия се върху нас прах от разочарования и пренебрегнати възможности, за да действаме непоколебимо, а Дженифър Лоурънс прави това безстрашно и безкомпромисно в главната роля, запазвайки междувременно и чувствителността на многопластовия си персонаж. Нейното изпълнение е безспорно най-силният коз на лентата, донесло ѝ статуетка „Златен глобус” и редица номинации през тазгодишния сезон на наградите, включително такава за „Оскар”. Актрисата бетонира статутът си на феминистка икона в силен женски образ, който разчита главно на себе си, за да задмине границите на обичайното, правейки необичайни неща.


„Джой” вдъхновява, но и не спестява усилията, напрежението, безнадеждността и сълзите по пътя към успеха, който се оказва по-изстрадан от предполаганото. Фокусирайки се повече върху трудностите, отколкото моментите на триумф и пожънатото от него, филмът не мотивира в степента, за която вероятно сме се подготвили от трейлърите и синопсиса предвид потенциала на историята. Но макар ограничена откъм сюжетно богатство и набираща скорост през първия един  час, лентата компенсира с остроумен сценарий, убедително изиграване на пълнокръвни герои, благодарение на чиито автентични конфликти и вълнения намира пряк път към душата на зрителя, за да го ангажира емоционално докрай.


Филмът може и да ни остави с впечатление, че е крачка настрани в сравнение с предните няколко продукции на Дейвид О. Ръсел, но ако сте негов почитател, то това едва ли ще ви попречи да се насладите и на тази. Мелодраматичната комедия, на моменти абсурдна, на други дори черна, но най-вече сърдечна, забавлява и трогва, а като съвременна приказка за пораснали очертава и известна доза поука – потенциалът, който всеки носи, е даром, но на местата, където ще отидем с или без него, зависят от нас.

0 коментара:

Публикуване на коментар