Снимка: Росен Донев, ДТ "Стоян Бъчваров" |
„Кавказкият тебеширен кръг” от Бертолт
Брехт е октомврийската премиера на Драматичен театър „Стоян Бъчваров” Варна,
който тази година се радва на юбилеен 95 сезон. Творбите на немския драматург
не са често явление за българската театрална сцена, но с режисурата се заема
носителката на множество награди у нас и в чужбина проф. Маргарита Младенова. Историята
ни пренася към отминали времена, на които обаче никак не липсват прилики с
днешните, що се отнася до третирането на чуждия, различията между особи и
простосмъртни, премълчаните думи, които се затрудняваме да кажем, но чието
изричане би улеснило живота ни, и още аспекти, към които ни насочва
представлението.
Снимка: Росен Донев, ДТ "Стоян Бъчваров" |
В нощта, когато срещу грузинския
губернатор Георги Абашвили е извършен преврат и всички в дома му се спасяват, последна
грижа за подчинените, а дори и на собствената му майка, се оказва наскоро
роденият наследник Михайло. Прислужницата Груша Вахнадзе, която току-що е дала
дума за вярност към войника Симон Хахава, е единствената, която проявява
смелост да вземе със себе си детето, като по този начин обрича живота си на
опасност. На пръв поглед това може да е проява на слабост, но младата жена я превръща
в сила по-късно, показвайки упоритост и отдаденост във време на несправедливост.
Образът на Груша олицетворява идеята, че в този свят извършването на добрина и
последиците от нея се оказват най-голямото предизвикателство, което човек
трябва да преодолее в името на личното щастие. В случая на слугинята да правиш
добро не означава непременно, че ще живееш добре, или поне не в общоприетия
смисъл – за да се почувства щастлива, тя трябва да спаси невръстното дете. Това
й коства редица физически и психически изпитания, но зад крехката фасада се
разкрива борбен дух. Именно той се оказва най-необходимото оръжие за
спасяването на чуждия живот, равнозначно на жертването на собствения и лишаване
от блага за себе си в името на другиго, който става част от нас, макар и без
биологична връзка. А каква стойност всъщност има кръвната, когато отсъства
духовна, и каква сила има богатото потекло, когато зад него се крие бедна душа?
Снимка: Росен Донев, ДТ "Стоян Бъчваров" |
Представлението рисува социална картина,
в която реалистичното и благодордно изобразяване на обикновените поданици и
служители контрастира с това на по-горестоящите от тях в йерархията, които,
позабравили се някъде из висините, граничат с гротеска. Всички актьори
демонстрират гъвкавост, изигравайки повече от един образ, а посветена
единствено на Груша е Гергана Плетньова. Ролята изисква достатъчно емоционална
енергия, каквато и актрисата показва, оставайки неуморима през тези два часа. Полюсните
превъплъщения на Биляна Стоева представят от една страна неподправените емоции
на селската душа, а от друга – надменното и неестествено поведение на
аристокрацията. Стоян Радев прави героите си ярки, независимо от различията
между тях – певецът и глас на разума Аркадий, както и селският писар Аздак,
станал съдия по необичайно стечение на обстоятелствата. Последният, въпреки че
не спазва строго законите, а и подкупността
не му е чужда, се случва да отсъди по-справедливи решения, отколкото биха били тези
по книга.
Снимка: Росен Донев, ДТ "Стоян Бъчваров" |
Със своята визия представлението е потвърждение
на максимата, че по-малкото е повече, оставяйки актьорската игра на преден
план. Костюмографията е концептуално решена и създава усещане за цялостност, а единственият
сценичен декор, какъвто е многофункционалната дървена постройка, се преобразява
в палат, съдилище, мост и какво ли още не.
Снимка: Росен Донев, ДТ "Стоян Бъчваров" |
Брехт продължава да вълнува и днес, още
повече чрез спектакъл, поднесен с майсторство, мярка и естетика. Дава надежда,
че липсата на нещо даром може да се извоюва благодарение на собствени усилия.
Защото дори доброто да е бреме, ако умеем да го износим както трябва и докрай,
то ще успеем да излезем със справедливост и достойнство от кръга.
"Кавказкият тебеширен кръг"от Бертолт
Брехт
Превод: Константин Илиев
Постановка: Маргарита Младенова
Сценография: Ивайло Николов
Костюмография: Ива Гикова
Музика: Асен Аврамов
Помощник-режисьор: Валентина Козарева
Участват: Гергана Плетньова, Биляна Стоева, Даниела Викторова, Ина Добрева, Стоян Радев, Пламен Димитров, Антонио Угрински, Валери Вълчев, Николай Кенаров, Георги Богданов
Превод: Константин Илиев
Постановка: Маргарита Младенова
Сценография: Ивайло Николов
Костюмография: Ива Гикова
Музика: Асен Аврамов
Помощник-режисьор: Валентина Козарева
Участват: Гергана Плетньова, Биляна Стоева, Даниела Викторова, Ина Добрева, Стоян Радев, Пламен Димитров, Антонио Угрински, Валери Вълчев, Николай Кенаров, Георги Богданов
Снимки: Росен Донев, ДТ “Стоян Бъчваров”
0 коментара:
Публикуване на коментар