Кадър от „Дивото дете”, разказващ историята на Виктор
Характерен
за втората група пример е този за две индийски момичета, намерени от тамошен свещеник
във вълча бърлога през октомври 1920 г. Преподобният Джоузеф Сингх, който бил и
управител на местното сиропиталище, кръстил 8-годишното дете Камала, а това на
около 3 години – Амала. Според неговите записки двете имали поведение, подобно
на вълците, сред които били израснали – движели се на четири крака, оставяйки си
наранявания, не можели да говорят, а виели, ядели сурово месо, дори посягали да
драскат и хапят хората, които се опитвали да ги нахранят, като момичетата дори не
показвали други чувства освен страх. Амала умира от бъбречна инфекция година
след раздялата си с дивото, а след смъртта й Камала показала някои подобрения,
като свикнала с компанията на хора, научила се да ходи изправена и да борави
свободно с петдесетина думи. Така тя доживява до 17-годишна възраст.
Случаят на Оксана Малая е съвременен и затова още по-фрапиращ. Родената
през 1983 г. украинка е била неглижирана от родителите си алкохолици, а на
3-годишна възраст заживяла в кучешка колиба на двора, усвоявайки поведение и
навици, присъщи за кучетата – лаене, ръмжене и драскане. Момичето било на седем
години, когато властите я открили и изпратили в дом за умствено изостанали
деца. След няколко години специализирана терапия и обучение въпреки ниското си
интелектуално ниво, което най-вероятно няма да претърпи развитие Оксана, се
научава да говори в норма и се грижи за животни към фермата в одеска клиника.
Оксана Малая
Отнесен
към третата група може да е 7-годишният Ваня Юдин, чиято майка не комуникарала словесно
с детето, а според източници го третиралала като птиците, които отглеждала в
двустайния си апартамент. Момчето общувало само с пернатите, а според
социалните работници, проучващи случая отпреди няколко години, животните се
превърнали в ролеви модел за него. Ваня копирал несъзнателно видяното поведение
– например, когато се почувствал зле, защото никой не го разбира, започвал да
маха с ръце подобно на пърхане с криле. Момчето бива настанено в приют, като се
очаква психотерапевтичната помощ да даде резултат.
Откриването
на някои от тези деца и последвалите действия към тях не във всички случаи се
отразява благоприятно, дори обратното. През XVII и XVIII в. те били показвани
по панаири и други събития, което предизвикало стрес заради новата среда, а
някои се разболели от промяната в храненето. Тези последици довели до спорове в
научната област относно начина на живот, който би трябвало да водят фералните
хора. Едни смятали, че е по-добре да бъдат оставени в средата, в която са
свикнали, а други – че е възможно да бъдат възстановени социалните им умения в
нормално човешко обкръжение. Продължително време вторите не можели да се
примирят с това, че създанията не показват подобрение, и някои намирали
обяснение във вродени, но всъщност несъществуващи у фералните деца физически
или умствени затруднения. За щастие, с развитието на науката можем да почерпим информация
от открития и доказани становища, свързани с развитието. В наши дни е вече известно,
че първите години от човешкия живот са изключително важни за формирането на
говорни навици, определящи в огромна степен интелектуалното равнище. Освен език
до тригодишна възраст индивидът оформя базисни човешки способности като
интелект и такива, свързани с емоционалната интелигентност – воля, съчувствие и
др. Умственото развитие по това време зависи от контактите и взаимоотношенията с
околните, с чиято помощ се натрупват преживявания и се осъществяват
познавателни процеси. Следвайки тази логика, възпроизвеждането на животинското
поведение, на което са станали свидетели децата в своята ранна възраст, е
съвсем естествен резултат. За тях то е станало норма, без да осъзнават, че
произхождат от друг род – човешкия. Нещо повече – в случая на Петер и Виктор
според специалистите е липсвало каквото и да е отношение към сексуалността и
принадлежността им към един от двата пола. Извън средата на себеподобни феранлите
хора не са имали възможност да направят разграничение между женските и мъжките
индивиди. Това веднага отпраща към тематиката за определянето на половете и сексуалността
– освен биологично, то в голяма степен зависи от възпитанието и културата на
даденото общество.
|
0 коментара:
Публикуване на коментар