След като откри
тазгодишния фестивал в Кан и стана третия проект на Уди Алън с тази чест,
почитателите на 80-годишната легенда зачакахме най-новата й лента да дойде у
нас през есента. Със запазено оригинално заглавие “Café Society” филмът пренася зад
блясъка на Холивуд от 30-те години.
Роден
през това десетилетие и по-късно опознал индустрията отвътре, не може да не
усетим отношението, с която Алън ни развежда като гид.
Първа спирка е парти в къщата
на влиятелния филмов агент Фил Стърн, който води небрежни разговори с важните
си гости, споменавайки доволно имена на екранни икони от онова време, които са нормална
част от ежедневието му. Той обаче е загрижен повече за отношенията си с тях,
отколкото тези с роднините си в Ню Йорк – сестра си, която едвам разпознава
по телефона, и нейното семейство. Двамата
живеят в тотално различни среди, но към
противоположностите впоследствие е подходено с хумор и ирония. По средата между
тези светове се озовава племенникът на Фил, Боби, който се отказва от
безинтересния бизнес на баща си и пристига в Лос Анджелис, надявайки се да
намери своя късмет с малко помощ от вуйчо си. Попаднал в нова обстановка, на
младежа предстоят събития, които го окриляват, но и тласкат обратно към
Бруклин.
Джеси Айзенбърг в
ролята на добродушния Боби Дорфман пресъздава симпатична наивност и умерена невротичност,
проекция на създателя на персонажа, каквато често присъства във филмите на Алън.
С развитието на героя налице е увереност и лека тъга, дошла с узряването, като променена
след годините на познанство в Ел Ей е и Вони, изиграна от Кристен Стюарт. Въпреки
непривичните за нея облекла и аксесоари, които досега не е носила за роля, тук
актрисага по-категорично отвсякога излиза извън клишето за комфортната зона и
минавайки с лекота през различни настроения, пресъздава жизнерадостна млада
дама, изправена пред дилеми. Въпреки възможността за осъждане и клиширане на
героинята, тя е третирана с разбиране и успешно представя една от основните
идеи – еволюирането на човешките гледни точки и поведение през различни
житейски етапи.
Динамиката между
Айзенбърг и Стюарт, оттренирана в две предишни съвместни ленти, действа успешно
и тук. По-слаба е тя между актьора и другата му партньорка – Блейк Лайвли, но в
общите сцени актрисата отвлича вниманието с ослепителна външност и голяма доза
кокетство. Друго изпълнение, което приковава погледи и внася единствената груба
сила, е това на Кори Стол в ролята на гангстер, който по-скоро забавлява,
отколкото всява страх, с намигване към този тип персонажи от златната ера на
Холивуд. Стив Карел обикновено разсмива, но тук
не се изискват сложни усилия централният му персонаж да репрезентира кризата на
средната възраст, с която той се справя успешно, макар и без възможност да се
развихри.
Лентата предоставя
поглед зад митологизираните и романтизирани животи на Холивудските обитатели и
техните събратя на източния бряг от т.нар. café society – редовни посетители
на отбрани ресторанти и клубове, утвърдени благодарение имената на клиентите
си. Героите от другата класа в лицето на членовете на обикновеното нюйорско
семейство дават възможност за вплитане на характерните за Уди Алън мотиви като
заиграването с еврейска и философска тематика. Друг познат елемент е обичта към
Голямата ябълка – подобно на „Манхатън“
тук също присъства визуално обяснение в любов към Ню Йорк на фона на Сентръл
Парк, но вместо в монохром, екранът е в приглушени топли цветове и шампанско в
ръцете на героите. За своя първи дигитално заснет филм Алън работи с
всепризнатия кинематограф Виторио Стораро, който тук създава истинска магия на
екрана с опияняващи тонове и игри със светлината.
В смисловото си
съдържание ‘Café Society’
е история за алтернативите, между които се лутаме, и решенията, в които
независимо дали човек участва, или не, не намира гаранция за правота и щастие.
Така на място на последните се настанява копнежът по неизживяното, съжалението
за вече извършеното и съмненията в настоящето – всички аспекти на времето сякаш
са обхванати от философията на твореца зад камера, за когото животът е изпълнен
със страдание и самота. Представеното на екрана не е в трагични краски, а леко
и забавно, каквото е и пресъздаденото странно чувство да водиш битие, написано
от „автор на садистични комедии“.
След последната си
сцена “Café Society” ни
оставя приятно замаяни от потапянето в
горчиво-сладкото
настроение на далечната ера, макар и не
съвсем
заситени. Десертът, обилно полят с джаз
и съставен от пластове визуална изящност, задоволява апетита, но не ни въздига на
нови нива, които да прибавят повече вълнение. Насладата обаче си е наслада.
0 коментара:
Публикуване на коментар