Мистериозната героиня, появила се в миналогодишния „Батман срещу Супермен“, тогава изпълнява ключова роля в лентата. Сред бъдещите продукции на ‘DC Comics’ значението на Даяна Принс нараства, затова дойде време да се запознаем отблизо с единствената супергероиня в съответната филмова вселена. Жената чудо, която досега не е била на голям екран като главен персонаж, пристига в пълния си блясък, въплътен от Гал Гадот и режисиран от Пати Дженкинс.
Филмът ни прави свидетели на миналото
на Даяна преди преоткриването на собствените сили, както и първите й
преживявания след това. Ретроспекцията отвежда първо в детството на принцесата
от остров Темискира. Както при класически необикновен герой, още тогава си
проличава нейното своенравие и потенциал да надмине останалите амазонки от
райското място. Общото между него и главната героиня е участието на Зевс в
създаването им – причина за тяхната божественост. Чрез оживяващи фигури от
рисунки е илюстрирана войната с участието на богове, хора и амазонки, докато
извайването на Даяна от глина от майка й, царица Хиполита, е оставено на
въображението.
Такъв произход изглежда невъзможен на
(не)обикновен външен човек като шпионина Стив Тревър, който попада в
измерението на Темискира. Сблъсъкът между двата свята е представен комично чрез
мъжкия и женския образ, но без това да отнема от сериозността на цялостната
ситуация. Освен диалозите между двамата, смях поражда още и контрастът между
поведението на Даяна и нравите по време на Първата световна война, когато се
развиват събитията. Тогава в обществените дела, принадлежащи на мъжете, няма
място за присъствието, камо ли гласа на героинята, свикнала да отстоява себе
си.
Тук изниква и така разискваната тема за
феминизма около появата на неговата комиксова икона в пълнометражен филм. Макар
Жената Чудо да е водещата фигура, това не се превръща в повод за омаловажаване
или подценяване на героя от срещуположния пол, нито за отхвърляне на
емоционални отношения с него. Така се елиминират всички съмнения за натрапчиви
и изкривени феминистки настроения, както и ограничаване на филма до реакция,
която цели да компенсира неоправданост с налагане.
Затова Стив Тревър на Крис Пайн е
достоен и равен партньор в съвместните действия с Даяна Принс (като изключим
свръхсилите й). Актьорът прекрасно уцелва отделните дози чар, хумор и смелост,
които трябва да комбинира. По този начин той успява да изгради едновременно
ярък, но и достатъчно близък до действителността персонаж. Химията на Пайн с
Гадот подплатява истиността и чара на отношенията между героите им.
В основата при изобразяването на Жената
Чудо стои инициацията, и то повече от веднъж. След потеглянето по новия път се
появява още един преход – от наивните висини на мотивите й за действие до
твърдото приземяване в действителността. Това развитие не е лишено от
трогателни моменти, които се дължат на човешките характеристики и слабости,
неподминаващи супергероинята. Другата част от нейния магнетизъм се дължи на
божествената половина. Благодарение на нея основен двигател са безусловната
вяра в добротата на човешкия род и дългът в името на неговата защита. Без да е
изцяло съвършена, Жената Чудо съчетава най-доброто от двата свята, което е
вдъхновяващо за подражание.
Гал Гадот завладява във всяко отношение.
Физическата красота и подготовка на израелката са подкрепени от качествена
игра, в която боен дух и решителност са съчетани с естествено излъчвана
наивност и добронамереност. Липсата на какъвто и да е цинизъм или подправеност
у героинята е това величие, което печели публиката на малки порции докрай.
Жената Чудо няма да е същата без
режисурата, която доизгражда внушителния й образ. Особено въздействащ е
моментът, когато героинята най-после се изправя на бойното поле, а забавеното
темпо води до затаен дъх и епично усещане заради това, което се случва, и
онова, което предстои. Динамиката в цялостния сюжет не разочарова и при екшън
сцените, независимо на коя територия са те.
Филмът взима най-доброто от заложения
визуален подход в предшествениците си "Човек от стомана" и
"Батман срещу Супермен: Зората на справедливостта" и същевременно
подобрява техните слабости. Битките стават все по-епични с напредването на
действието и по всяко време са богато хореографирани, с кадри от множество ъгли
и височини. Куршуми и стрели са проследени бавно и отблизо, но налице са
наситени цветове и подчертано чувство за героизъм на мястото на мрачните,
изпълнени с безнадеждност, почти монохроматични сцени в "Батман срещу
Супермен".
Музиката, композирана от Рупърт
Грегсън-Уилямс (и с мотив от Ханс Цимер и Том Холкенборг от "Батман срещу
Супермен), е идеалното олицетворение на епичността от екрана. Там единствено
можем да присвием очи при вида на част от ефектите с пресилена на моменти
грандиозност. Колкото до злодеите – максимата, че нивото на филма зависи от
това на антагониста по-скоро не важи тук. Те са няколко на брой, но остават в
сянката на Жената Чудо и са сякаш функция за нейното израстване.
Това, обаче, учудващо се оказва
достатъчно за зрителя. Всъщност истинското зло, което трябва да бъде спряно, е
много по-голямо от неговите главни физически представители. А моралната дилема,
с която се сблъсква Даяна, разбирайки мащаба на проблема, води до поредния й
избор. Така още веднъж е утвърдено посланието за изначалното добро в човешката
природа, което заслужава любов и може да оцелее въпреки другата, тъмна
половина. И това е чудо, което най-добре можем да разберем от жената с тази
дума в името си.
Така лентата се доказва като
емоционално внушителна не само чрез външен вид, но и заради вътрешните си
послания. С постигнатия краен резултат „Жената чудо“ няма как да не остане
класика в своя жанр, както и да се хареса на зрители дори извън редовните
почитатели на супергеройски филми. Причината – липса на компромис в художествен
аспект и послание отвъд доловения на повърхността феминизъм. Лентата е зов към
хуманност (каквато е и феминизмът в чистия си вид), а от такава светът винаги
има нужда.
0 коментара:
Публикуване на коментар