Дълги тъмни коси на среден път, кожени
якета и китари в ръка – в този външен вид с дъх от 70-те се появяват на
музикалната сцена HAIM. И през 2017 г. стилът
на трите сестри не се е променил и доказва, че щом нещо е достатъчно добро не
само като визия, но и звучене, няма нужда от робуване на музикални и модни
тенденции.
Първата поява на триото пред голяма
публика е след няколкогодишен период на композиране и малки участия. С минимални
преструвки в имиджа си Даниел, Есте и Алана се представят на света през 2012 г.
с първото си видео към сингъла ‘Don’t Save
Me’.
Нямат нужда от спасяване (което си личи и от
отмъкнатата топка под носа на чернокож баскетболист),
а само от договор – все пак и бели момичета като тях могат да скачат до
музикалните върхове, а това пръв надушва Джей Зи. Сестрите минават под мениджърския
му лейбъл Roc Nation по-рано същата
година, след което започва работата по първия албум на триото.
Дори да не са ти попадали някои от песните
в него, по-сигурно е, че познаваш HAIM от парчето на Калвин
Харис ‘Pray To God’ отпреди две години. Под визуално
полирания клип и електронните бийтове все пак проличава почерка на сестрите с
натрапчиви китарни рифове и насечени вокали. Преди този хит на лято 2015 г.
обаче бандата е спечелила своя публика, която вече знаят кои са HAIM и откъде идват.
Момичетата са родени и отраснали в долината Сан Фернандо, Лос Анджелис. Започват да свирят на около четиригодишна възраст, за което има принос музикалното им семейство. Като деца са част от групата Rockinhaim, с която изпълняват кавъри, а фронтмени са техните родители. През 2007 г. младите дами формират HAIM, за чието име е използвана фамилията им (произнасяна хá-йъм). В превод от иврит тя означава „живот“ и се оказва, че всъщност добре описва музиката, която правят сестрите от еврейски произход.
Есте (родена
през 1986 г.), Даниел (1989)
и Алана (1991) израстват с класически
рок, кънтри и американски фолк, но все пак решават да включат и поп и R’n’B елементи в песните си. Стилът им, описван като „ню фолк,
срещнал ритъм енд блус от 90-те“ се преобладава в дебютния албум ‘Days Are Gone’. Техният заразителен софт и инди рок е подходящ
както за припяване в колата или на парти, така и за усамотено съпреживяване.
Песните им носят лекота, но без това да ги прави лековати или забравими.
Напрегнатост и енергичен ритъм бележат почерка
им, повлиян и от синтпопа, характерен за 80-те. HAIM
са сред музикантите, които го връщат сред нас, особено в парчета като ‘Falling’, ‘Forever’, ‘The Wire’ и ‘If I Could Change Your Mind’. Последната, освен с мелодия
и елегантен текст, грабва и с приятните ретро решения в клипа към нея. Там
виждаме сестрите под червени неонови светлини и на подиум пред светещ надпис ‘Haim’, докато танцуват в непретенциозна хореография, напомняща за
изпълнителите на ‘Motown’.
Режисурата не позволява да видим повече
от момичетата с инструментите си в ръка, но и тук се прокрадва bassface-ът на Есте. Най-голямата сестра си
спечелва това наименование заради израженията, които прави, докато свири на бас
китара в триото. Алана, която е родена последна от трите, допринася с клавиши и
китара, а на Даниел се падат водещите вокали. И трите талантливи дами могат да
свирят не само на китара, но и барабани, като ударните са част от образованието
на Есте – тя изучава Етномузикология и специализира бразилска и българска (!) музика. Така членовете на триото се
допълват и образуват добре смазана машина, за която те казват, че не работи при
липсата на някоя от частите й.
Следват признания като избора им от критици
и колеги от индустрята за „Звука на 2013“ при допитване на BBC, номинация за награда ‘Brit’
за Най-добра международна група и обявяването им за такава от британското
списание ‘NME’. През 2015 г. получават и номинация „Грами“
в категорията за Най-добър нов артист. Момичетата натискат пауза на
реализирането на общи песни за няколко години, но се завръщат с нов албум през
2017 г. За премиерна дата на ‘Something To
Tell You’
избират 07.07.2017 г., с което отбелязват 10 години от първото излизане на
сцена в сегашния си състав.
Първи сингъл и откриващата песен от
диска е ‘Want You Back’, чието меко начало
напомня за разбуждане сутрин или качване в колата за дълъг път. За място на
видеоклипа HAIM избират булевард Вентура в Ел Ей,
където са снимани едни от любимите им клипове като ‘Free Fallin’ на Том Пети. Когато първоначалната идея на трите да се
возят и правят каскади отпада заради счупен автомобил в снимачния ден, сестрите
решават просто да вървят. Така се ражда и изчистеното видео, заснето на
разсъмване в един кадър. Проследяването на тяхната разходка помага за
фокусирането върху самата песен, а тактуването в подходящите моменти и
импровизираният танц изразяват искрената радост от музиката.
Така клипът към ‘I Want You Back’ затвърждава музикантския имидж на HAIM, който не оставя място за изкуствен звезден блясък и се
противопоставя на стереотипа за момичешките банди, запомняни заради сексапила
на умишлено изкусителните членки. Красотата в изпълнетията на Даниел, Есте и
Алана е сурова и подправена единствено с рок енд рол и вярност към собствения
вкус. При споменаването им те дори не виждат необходимостта от допълнението
„момичешка“ към банда - защото повечето такива не свирят на инструменти като
сестрите, а и живеем във време, когато участието на жени в група не е нещо
ново, за да има нужда от прилагателно.
Нататък списъкът от диска продължава с
вероятно най-запомнящия се китарен риф от албума – този на ‘Nothing’s Wrong’. Сестрите споделят пред ‘Pitchfork’, че песента бележи началото на
трилогия, последвана от ‘Something To
Tell You’ и
‘Found It In Silence’. Темата в тях е за промените в
отношенията с любимия човек, които са налице след като двамата са прекарали
време далеч един от друг. Този мотив преобладава в албума, отразявайки
чувствата на сестрите след завръщане от турне. Затова и в едноименното парче от
албума ‘Something To Tell You’ е настанена носталгия
не само в осемдесетарското звучене, но и в разказаната история. Триумфално
затваряне на страницата поставя ‘Found It In
Silence’,
която не оплаква, а празнува краят на една връзка.
Шансът за нова любов чуваме в слънчевата
‘Little Of Your Love’, която отдава почит на още по-далечно
десетилетие: 50-те. Триото споделя, че мелодията е
вдъхновена от жизнерадостното ретро звучене и решават да експериментират с това
как би съществувало то с модерни щрихи в настоящето. За разлика от оптимизма в
нея, сладка горчивост ни поднася ‘You Never
Knew’,
която представлява поглед назад към отношения, чийто край трябва да бъде
сложен. Барабаните са в главната роля от ‘Kept Me Crying’ и сякаш маркират присъдата за героинята
– въпреки сълзите тя е готова да приеме причинителят им в случай, че се върне.
Попът преобладава в парчета като ‘Ready For You’, от чиято китара полъхва усещане за
Джордж Майкъл и неговото ‘Fate’. С по-съвременно и
R’n’B звучене е ‘Walking Away’, приглушена и
минималистична, където сестрите разчитат главно на гласовете си като инструменти.
Рязък музикален завой прави ‘Right Now’, чието откровение
започва почти религиозно. Органът е изместен от разгневена китара, за да изрази
чувствата след неизпълнените обещания. Нежната ‘Night So Long’ е приятна изненада, в която се радваме на извисените вокали
от Даниел – обичайно напомнящи за Шиниъд О’Конър,
тук те се доближават по величественост до Селин Дион.
‘Something To Tell You’
продължава линията на мотивите от предишния албум на HAIM
– от скъсването с миналото през желанието за връщането му до финалното
сбогуване с него. Сред новите 11 песни може и да има по-малко на брой такива с
енергичен и хитов заряд, но това не значи, че трите сестри не са в по-добра и
богата музикална форма – точно обратното. Със 70-те и 80-те в музиката и 90-те във външния им вид продължаваме да чувстваме HAIM
по-близки до 2017 г. от повечето звездни диви на нашето време.
0 коментара:
Публикуване на коментар