неделя, 3 май 2020 г.

Добре забравено старо




Не обичам да се разделям с неща, но трябва да призная, че освен лекотата, която изпитваш, щом се освободиш от ненужните неща, понякога попадаш и на мили спомени, за които съвсем си забравил. Докато вкъщи подреждах многото си тетрадки, листи и други хартии, ми попадна чернова на нещо, което се оказа последният ми опит за стихотворение от преди 3 години.

Георги Господинов, който водеше Творческо писане в магистратурата ми, ни беше поставил за задача да потърсим събития от годината, в която сме родени, и да помислим по какъв начин са се отразили на живота ни. Доста абстрактно на пръв поглед, но когато се разрових за музика и кино, ми беше по-лесно да се справя. И на моменти дори бях удивена от връзките, които могат да бъдат направени.

Защото кой не обича съвпаденията? Независимо дали наистина няма нищо случайно, или ние сами търсим нещо по-голямо в цялата картина, доста по-умният от всички нас Албърт Айнщайн е казал: Случайността е начинът, по който Бог остава анонимен”.

1993

Докато съм спяла, са изпращали Фелини [1],
започнал вечния си сън,
а в мен е заживял копнежът по la dolce vita.
Появява се по-късно страхът от неизвестните досиета
и тяхната истина мъглива, 
дето все е „някъде там“ [2].
А тук при мен си е едно и също
до след 23 лета по-късно,
когато без безсъници Сиатъл ще е София [3].

Глас прелита по ефира до източния край,        
от плът и кръв където после идва,
а с него и представата за рай.
Обещанието на Уитни вече придобива смисъл [4],
но и без молбите на Марая [5] 
вече имам онова, 
което преди не съм могла и да желая.
Няма как за дълго плановете да останат тайни,
рано или късно става ясно – 
някои знаци са съмнително случайни.



[1] Фредерико Фелини, режисьор на ‘La Dolce Vita’, умира на 31 октомври 1993 г.
[2] Телевизионният сериал „Досиетата Х“ започва излъчването си през есента на същата година.
[3]  Романтичната комедия „Безсъници в Сиатъл“ излиза през лятото на 1993 г. Главните персонажи във филма са мъж и жена, които живеят съответно в западния и източния край на САЩ. Историята на двамата започва, когато героинята е привлечена от гласа на мъжа, когото чува по радиото.
[4]‘I Will Always Love You’ Уитни Хюстън е песен, превърнала се в хит през 1993 г.
[5] ‘Dreamlover’ е сингъл на Марая Кери, който излиза през 1993 г.


П.С. Отне ми цял ден след публикуването на този пост, за да се усетя, че стихотворението вече го има в блога от 2017...

0 коментара:

Публикуване на коментар